onsdag 27 oktober 2010

Ordinerad vila samt heldag på förskolan

Japp. Så blev jag då skitsjuk igårkväll. Ringde 1177 som tyckte det lät som jag hade fått bihåleinflammation. Vad bra tänkte jag! Precis vad jag behöver nu! -Not.
Huvudet spränger så det känns som ögonen ska poppa ut, varje steg jag tar får min överkäke att värka sönder, lukt- samt smaksinne har jag inte haft på snart två veckor och trött- och mattheten är fruktansvärd. Skulle kunna somna stående. Och hostan får mina lungor att vrängas ut och in.. Alvedon hjälper inte längre.

Inatt gick Gustav upp kl 2.30. Det är något nytt han börjat med sedan han började på förskola. Vaknar mitt i natten jättepigg och glad. Det är lite påfrestande för mamman dock för natten är knappast min favorittid på dygnet att vara vaken. Vid 4.30 gick Gustav med på att gå och lägga sig igen. Det var ungefär samtidigt som jag bestämde mig för att inte gå till jobbet idag.
Så min första jobbdag sket sig. Ringde jobbet och sa att jag inte kom. Ringde förskolan och sa att vi blir sena. (Inte en chans att jag går in och väcker Gustav kl 6 för att han ska vara på förskolan kl 6.30) Men Gustav vaknade självmant kl 7.10. Pigg och glad, så vi hann till förskolan lagom till frukosten. Han stannade hela dagen till kl 15 då Andreas gick och hämtade honom..
Och hör och häpna: Det hade gått jättebra idag!! :) Han hade ätit och sovit och lekt och han grät inte hjärtskärande när jag lämnade honom. Framsteg! Mammahjärtat blir så glad!

Hade tid hos läkaren på förmiddagen. Han konstaterade följande:

* Skyhög sänka, vilket är ett tecken på infektion
* Lågt blodvärde
* Fruktansvärda bihålor
* Förhöjda vita (tror jag det var) blodkroppar
* Vidrig hosta
* Att jag väntar en liten tjej i min mage (?)

Så Dr ordinerade omedelbar vila så att infektionen försvinner och kroppen får en chans att återhämta sig. Fick några slags hostabletter, men dessvärre inget mot mina bihålor eftersom jag är gravid. De får återhämta sig själva.
Däremot sa han att jag väntade en tjej. När jag sa att jag är helt bombsäker på att det är en kille så sa han; "Du ska få se att det är en tjej därinne".
Men som Eva sa när hon hörde detta uttalande "Var han doktor eller hokus-pokus doktor?" Lite roligt dock med alla gissningar :)

Ska vara hemma denna veckan och vila iallafall. Och verkligen VILA. För jag orkar inte vara sjuk mer. Jag har tröttnat på det för längesen.

2 kommentarer:

  1. Då tar jag & börjar spana in tjejkläder nu då :P

    Ta hand om dig nu gumman *massa kramar*

    SvaraRadera
  2. Köp en nässkölj! Jag vet att det låter vidrigt, men det är riktigt bra, och ska tydligen vara bra när man har problem med bihålorna. Fan va trist att vara så sjuk! Hoppas du kryar på dig snart! Och man säger ju att en tjej i magen ofta gör mamman väldigt sjuk under grav. Tror att det är att de stjäl mammans skönhet eller något sånt... ;) Men det låter fel med en tjej. Vi får se helt enkelt.

    SvaraRadera