måndag 20 juni 2011

Grattis till mig och mitt namn!

Kvinnonamnet Linda är en kortform av namn som slutar på -lind, -linda eller -linde, exempelvis Belinda, Rosalinda, Melinda, Herolinda eller Sieglinde, som i de flesta fall har engelskspråkligt och från början tyskt ursprung, dock även spanskt ursprung. Slutdelen anses komma från tyskans lind 'mild'.

Kortformen blev populär i Europa slutet av 1700-talet, och har använts i Sverige sedan början av 1800-talet. Det var här länge ovanligt och fick sin första egentliga popularitetsperiod först på 1950-talet. Det stora genombrottet kom dock på 1970- och 1980-talet då namnet ökade tiofaldigt och tidvis var ett av de 3-4 vanligaste namnen på unga flickor. Det minskade sedan snabbt under 90-talet och finns nu i början på seklet inte längre bland de 100 vanligaste.




3 kommentarer:

  1. Tack gode gud! Jag trodde att det var fel på mig... =)
    Ang fika, jag jobbar 56 timmar denna veckan, så det blir lite svårt att hinna med. Klas jobbar också sjukt mycket just nu. Men torsd och fred nästa vecka är jag ledig, kanske kan ta det då?

    SvaraRadera
  2. Wtai är på tisdagen. Men jag kan kolla med Klas om han kan på torsdagen. Tror de repar då, men det kanske han kan ändra då. =)

    SvaraRadera