söndag 29 juli 2012

En härlig söndag

Gustav sov hos farmor och farfar inatt. Det betyder att jag har haft otroligt mycket tid över till annat idag än att säga till honom och vakta så han inte göra några hyss.

Jag och Ellen tog sovmorgon och sen satte vi igång att greja i djungeln längst bort i trädgården. Efter att alla de sista vinbären plockats av (5,5 kg) var det dags att gallra vinbärsbuskarna som inte blivit klippta på flera flera år. Det blev nästan inget kvar av dem. Får se om de tar sig igen.
Sen grävdes två krusbärsbuskar upp och slängdes. Nästa gång jag får tid över skall alla hallonbuskar bort och så ska det möbleras om lite bland buskarna. Rabarberna ska få massor av gödsel och så vill jag nog plantera ett fläderträd.







Efter Ellens middagsvila åkte vi till Kattis. Skönt med lite häng någon annanstans än hemma.

Jag hämtade upp Gustav på vägen hem, lagade mat och var på promenad med hunden. Och hann tom slänga några ord med Andreas innan han försvann till jobbet igen. Sen kokade jag vinbärssaft och gelé. Säsongens sista kok. Jag har fyllt upp matkällaren bra!

Veckan som kommer är fullspäckad med frisörbesök, sofforna från ikea blir hitkörda, parabolen ska upp, köksbord och stolar skall hämtas, vi skall på restaurangbesök samt se Brolle med fina vänner.. Och så är jag utvald igen. Andreas är helt ledig hela veckan också. Känns som en väldigt bra vecka det här!

2 kommentarer:

  1. Trädgårdstomten29 juli 2012 kl. 21:42

    Ett trädgårdstips: Gör inget mer med buskar nu!! Låt hösten och vintern komma (oj, långt fram...), vänta till våren - Först DÅ är det dags att kolla på buskarna igen!! Och först då är det dags att kolla, och gallra ut döda grenar/kvistar! Tycker man ser det bäst då, vilka som är döda (de som inte har någon som helst knopp, som ser "döda" ut, de som är lätta att bryta av!), och kvar har man en frisk buske!=)
    (Går väl att göra nu med, eller hösten, men jag tycker man ser det allra bäst på vårkanten, innan blomningen kommer igång helt).

    trevlig blogg, förresten!=)

    SvaraRadera
  2. Oj! Jag körde stenhårt på JAS (Juli, augusti, september) som gallringsperiod.. Buskarna är säkert 20 år gamla o grenarna låg längs marken så jag var tvungen. Och sen gick det av bara farten. :) De andra vinbärsbuskarna får stå kvar. De stör mig inte så mycket att de ser för j**liga ut eftersom jag inte ser dem från altanen. Men tack för info! :)
    Tips på hur jag ska få mitt plommonträd att må bra och ge frukt?

    SvaraRadera