onsdag 17 november 2010

Mina rötter..

Jag har alltid varit intresserad av släktforskning och undrat varifrån mitt efternamn kommit från första början. Jag kollar alltid på "vem tror du att du är" och förr i tiden på "din släktsaga" på tv som följer olika kändisar i deras jakt på sina rötter. Och igår, då fick jag lära mig att på 1700-talet hade vi alla -sson namn, men i vissa socknar där det fanns många med samma namn lades det då till ett speciellt namn efter för och efternamn på vissa "utvalda" personer. Ofta efter var de bodde och hur det såg ut runtomkring.
Den som tog detta speciella namn kallas för anfader och räknas som starten i den moderna släkten. När de sedan fick barn fick de barnen endast det speciella efternamnet.
Jag blev med ens supersugen på att börja släktforska och ringde då givetvis upp min pappa för att kolla om han visste något om vart vårat ganska ovanliga efternamn kommer från. Men där gick jag bet. Big time. Han är totalt ointresserad av allt sånt där och vet praktiskt taget ingenting så jag får försöka på egen hand.
Borde ju kunna få lite tid till sånt här nu på min mamma"ledighet" kanske?
När jag var liten ville jag heta tråkiga efternamn som alla andra, det är först på senare år som jag börjat gilla mitt namn och faktiskt vill föra det vidare. Därför bär Gustav såklart mitt efternamn och inte Dias tråkiga sson-namn! Och om vi nån gång blir lika inne som så många andra och gifter oss så är det mitt namn familjen ska ha. Mitt fina namn ska föras vidare. Så det så! :)

3 kommentarer:

  1. Och om vi nån gång blir lika "inne" hahahha jag döör! När blev de inne att gifta sig? Verkar mer som om de är inne att skilja sig idag :s

    SvaraRadera
  2. Men halllååååååå!! Har du missat att AAAAALLLAAAAAA gifter sig nu för tiden?
    Vi har ju knappt gjort annat än gått på bröllop känns det som..
    Så nä. Just nu e det inne o gifta sig. Och väldigt ute att skilja sig!
    Long live the love!

    SvaraRadera
  3. Hmmm känner ingen som gift sig på sistone :s Bara folk som går isär....så vi umgås nog i väääldigt olika kretsar...och de märker man ju på hur vi mår, jag deppig och du glad hahahaha
    Får nog byta krets till din :)

    SvaraRadera